NEDERLANDSE BRANDWONDEN STICHTING
FACEBOOK CAMPAGNE COLLECTEWEEK
We moeten het eerlijk toegeven, wij zien onze ontwerpen niet dagelijks terug in het nieuws. Maar soms gebeurt het wél! Zoals deze campagne van de Nederlandse Brandwonden Stichting, de kans is groot dat u het voorbij hebt zien komen.
De reden ertoe was helaas minder positief. De campagne, die onder andere op Facebook werd gevoerd, was erop gericht mensen te informeren over wat zij met hun kleingeld kunnen betekenen, aangezien de collecteweek aanstaande was. Om deze boodschap over te brengen hebben wij een serie advertenties ontworpen waarop slachtoffers, doktoren en onderzoekers aan het woord kwamen. Onder de slachtoffers was ook Kim, zie foto hiernaast. Kim is op 8-jarige leeftijd door de ontploffing van een fles brandgel voor 47% verbrand.
Tot onze schrik werd deze advertentie niet goedgekeurd door Facebook. De reden: de afbeelding bevat een lichaamstype dat als perfect of ongewenst wordt weergegeven. Direct is aan Facebook gevraagd of zij werkelijk bedoelden dat Kim een ongewenst lichaamstype heeft. Geen reactie. Ook pikte de media het op. Onder meer NOS, Metro, Nu.nl en het Algemeen Dagblad schreven artikelen, waarop Kim hele lieve reacties ontving. Uiteindelijk heeft Facebook de advertentie toch geplaatst en excuses aangeboden.